فروشگاه قهوه

  • ۰
  • ۰

امروزه روش های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد. قهوه یا Coffee نوشیدنی معطر و خوش طعمی ست که از گیاه Coffea بدست می آید. دانه های قهوه را بعد از چیدن از درخت بو می دهند تا به رنگی که می بینید در می آید.

قهوه دمی یکی از روش های درست کردن قهوه است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این مطلب به روش درست کردن قهوه دمی و تفاوت آن با اسپرسو می پردازیم.

قهوه دمی چیست؟

قهوه دمی (Brewed coffee) را که به آن قهوه فیلتر شده نیز می گویند، با روش چکاندن دم می کنند. قهوه دمی نخستین بار در سال 1908 توسط متیلا بنتراختراع شد.

در این روش قهوه را در یک فیلتر کاغذی ریخته و آب را روی قهوه می ریزند. برای دم کردن قهوه دمی از ابزاری به نام کمکس استفاده می شود.

کمکس روشی برای دم کردن قهوه است که امروزه علاقمندان به قهوه به آن روی آورده اند. برای تهیه قهوه دمی یا قهوه کمکس به فیلتر کاغذی و پودر قهوه نیاز دارید. دقت کنید که باید قهوه را ریزتر از قهوه برنچ پرس آسیاب کنید.

طرز تهیه قهوه دمی:

طرز تهیه قهوه دمی

ابتدا فیلتر کاغذی را با آب داغ نم دار کنید. با این کار هم قهوه بوی کاغد نمی گیرد، هم کمکس گرم می شود. سپس فیلتر کاغذی را داخل کمکس بگذارید.

حالا نوبت پودر قهوه است. برای هر یک پیمانه آب، یک قاشق سوپخوری پودر قهوه کافی است. که این مقدار می تواند متغیر باشد. بسته به میزان غلظت قهوه به دلخواه می توانید پودر قهوه را کم یا زیاد کنید.

پودر قهوه را در فیلتر کاغذی بریزید. بعد از آن آب 90 درجه را بصورت دورانی روی پودر قهوه اضافه کنید. دقت کنید که باید پودر قهوه با آب اصطلاحا (blooming) یا خیس شود. 30 ثانیه بعد باقی آب را کم کم روی قهوه بریزید. در نهایت آب داغ را به طور کامل روی قهوه ریخته تا از فیلتر کاغذی عبور کند و دم بکشد.

حدود 4 دقیقه صبر کنید تا قهوه در ظرف پایین کمکس جمع شود. بعد از اینکه قهوه در ظرف جمع شد، فیلتر کاغذی را از کمکس خارج کنید. تفاله قهوه را نیز دور بریزید.

تفاوت قهوه دمی با اسپرسو

espresso-1

بسیاری از علاقمندان قهوه فکر می کنند تفاوتی بین قهوه دمی و اسپرسو وجود ندارد. در ادامه به شباهت ها و تفاوت های این دو قهوه می پردازیم.

شباهت قهوه دمی و اسپرسو در گیاه قهوه و نوع آن هاست. هر دوی این قهوه ها از یک نوع گیاه درست می شوند.

اما تفاوت این دو قهوه در روش تهیه آن ها می باشد. همان طور که در بالا گفتیم در قهوه دمی از روش دم کردن سنتی استفاده می کنند. آب را از پودر قهوه ای که در فیلتر کاغذی ریخته شده، عبور می دهند. با گذشت زمان به تدریج قهوه از پودر آن عبور کرده و نوشیدنی قهوه آماده می شود.

اما برای تهیه اسپرسو از دستگاه مخصوص این کار استفاده می شود. قهوه را پس از آسیاب در دستگاه مخصوص می ریزند. سپس قهوه با فشار یک دست شده و آب از آن عبور می کند.

زمان عبور آب داغ در قهوه دمی حدود 4 دقیقه است که این زمان در اسپرسو بین 15 الی 20 دقیقه متغیر است.

اسپرسو را در فنجان های کوچک که به آن شات گفته می شود سرو می کنند.

قهوه دمی تا چند ساعت بعد از دم آوری قابل خوردن است. اما اسپرسو را باید در زمان کوتاهی پس از دم کردن میل کرد. زیرا طعم و عطر خود را از دست می دهد.

قهوه دمی غلظت کمتری نسبت به اسپرسو دارد. طعم ملایم اما عطر خوبی دارد. در صورتی که اسپرسو غلیظ تر و دارای طعم تلخ و شیرین است.

خرید قهوه

قهوه اسپرسو

خرید دان قهوه

  • ۹۸/۰۱/۰۸
  • Saman Mokhtarnia

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی