فروشگاه قهوه

  • ۰
  • ۰

طرزتهیه قهوه با قهوه ساز گازی

اسپرسو به دلیل طعم و عطر ملایم خود یکی از محبوب ترین قهوه هاست. امروزه روش های متنوعی برای تهیه اسپرسو وجود دارد. در کافی شاپ ها از دستگاه های اسپرسوساز برقی استفاده می کنند. یکی از روش هایی که طرفدار بسیاری پیدا کرده است تهیه اسپرسو با قهوه جوش رو گازی یا موکاپات است.

در این پست به معرفی دستگاه روگازی موکاپات و روش تهیه قهوه اسپرسو با آن می پردازیم.

موکاپات

قهوه جوش روگازی یا موکاپات چیست؟

موکاپات اولین اسپرسوساز روگازی است که در سال 1933 توسط لوئیچی دو پونتی برای کمپانی بیالتی ثبت شد. از موکاپات برای تهیه اسپرسو استفاده می کنند. کمپانی بیالتی معروف ترین توکیدکننده موکاپات در دنیاست.

موکاپات با ظاهر هشت ضلعی دارای یک محفظه آب است. یک دستگاه روگازی برای تهیه قهوه که روی حرارت و اجاق گاز قرار می گیرد. آب در این محفظه که در پایین موکاپات قرار دارد جوش می آید. سپس با عبور از پودر قهوه نوشیدنی اسپرسو در محفظه بالایی موکاپات جمع شده و آماده سرو می شود.

به قهوه ای که با موکاپات تهیه می شود اسپرسو می گویند.

انواع موکاپات

قهوه جوش روگازی در اندازه و جنس های مختلفی تولید شده اند. موکاپات ها در اندازه های 1 تا 18 فنجان در بازار عرضه می شوند. جنس موکاپات از آلیاژ آلومینیوم و استیل است. موکاپات ها در انواع روگازی و برقی ساخته می شوند.

موکاپات از 5 قسمت زیر تشکیل می شود:

  • محفظه آب: پایین ترین قسمت موکاپات محفظه نگهدارنده آب است. آب در مخزن آب به جوش می آید و با فشار وارد سبد قهوه می شود. دقت کنید که اگر برای تهیه اسپرسو زمان کافی ندارید می توانید آب جوش بریزید. اما طعم آن با آب سرد بهتر است.
  • سوپاپ کنترل فشار: در محفظه آب سوپاپی برای کنترل فشار وجود دارد. این سوپاپ زمانی عمل می کند که راه عبور آب از سبد قهوه بسته شده باشد و آب نتواند از سبد وارد محفظه قهوه شود. در این صورت این سوپاپ بیرون می آید و فشار از آن خارج می شود.
  • سبد قهوه: پودر قهوه در این سبد ریخته می شود. قهوه را زیاد آسیاب نکنید زیرا عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه می کند و باعث تلخی قهوه می شود.
  • فیلتر قهوه: در کف محفظه قهوه یک فیلتر وجود دارد که بالای سبد قهوه قرار گرفته است.
  • محفظه قهوه: ظرف بالایی موکاپات محل نگهداری نوشیدنی است. بعد از دم کردن نوشیدنی در این محفظه جمع می شود و آماده سرو است. وسط این ظرف یک لوله است که قهوه از آن عبور کرده و وارد محفظه قهوه می شود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

برای تهیه قهوه با قهوه جوش روگازی ابتدا باید قهوه را آسیاب کنید. پس به اندازه سبد قهوه دانه های قهوه را در آسیاب ریخته و به میزان متوسط آسیاب کنید.

سبد قهوه را به ازای هر فنجان یک قاشق سوپ خوری پودر قهوه پر کنید. با حرکت انگشت سطح پودر قهوه را صاف کنید.

دقت کنید که قهوه را با فشار صاف نکنید. زیرا ممکن است راه عبور آب بسته شود.

آب سرد را در محفظه آب موکاپات بریزید. توجه کنید که میزان آب تا زیر سوپاپ کنترل فشار باشد.

موکاپات

حالا سبد قهوه را روی محفظه آب بگذارید. محفظه قهوه را نیز روی آن قرار داده و آن را ببندید. موکاپات را روی حرارت گاز بگذارید و صبر کنید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، عبور آب با فشار از پودر قهوه باعث دم آوری قهوه شده و نوشیدنی قهوه از لوله داخل محفظه قهوه خارج می شود.

قهوه شما آماده سرو است. فقط به این نکته توجه کنید که در این مرحله نباید قهوه در محفظه بالایی جوش بخورد. زیرا طعم خود را از دست می دهد.

بهتر است قهوه جوش را از روی حرارت بردارید تا باقی قهوه آرام آرام از لوله وارد محفظه قهوه شود.

خرید قهوه

قهوه اسپرسو

خرید دان قهوه

  • ۹۸/۰۱/۰۸
  • Saman Mokhtarnia

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی